Patrik Bartko #33 | Jak se vzdělávat v oblasti náboru tak, aby to přinášelo výsledky?
Jaké jsou základní pilíře náboru zaměstnanců a jak mohou organizace získat konkurenční výhodu na trhu práce, tak aby přitahovaly ty nejvhodnější talenty? Proč je kritické mít v souladu strategii organizace se strategií náboru? Co z pravidla chybí organizacím na cestě za tím stát se žádaným zaměstnavatelem? Proč je v dnešním náboru tak důležité praktické vzdělávání? Hostem dnešního podcastu Ryba smrdí od hlavy je Patrik Bartko, spoluzakladatel projektu NextGenTA zaměřujícího se na vzdělávání v oblasti náboru a výběru zaměstnanců.
Nábor od malých firem po korporáty
Náš dnešní host se poprvé seznámil s náborem zaměstnanců převážně v malých firmách, kde často
narážel na nedostatek potřebných zdrojů, avšak tuto skutečnost proměnil ve svoji konkurenční výhodu,
protože byl tlačen okolnostmi k hledání jiných cest než ostatní. Tato zkušenost ho nakonec zavedla až na stezky, které směřovaly k náboru zaměstnanců ve spolupráci s globálními korporáty od Ameriky, přes Evropské země, až po Čínu a Japonsko. Jelikož to bylo právě neustálé vzdělávání se od těch nejlepších, které mu přineslo ovoce v podobě spokojených organizací, rozhodl se absolvovat i komplexní doktorský vzdělávací program na Univerzitě aplikovaného managementu. To se nakonec ukázalo jako silný katalyzátor ke spolupodílení se na tvorbě praktického vzdělávání pro oblast náboru zaměstnanců.
Iniciativa NextGenTA v oblasti náboru
Často se říká, že vzdělání je důležité, zároveň je však potřeba dodat, že pro většinu lidí to je až praktické
vzdělávání, které přináší reálné výsledky. V moderním světě náboru zaměstnanců čelí organizace
nepochybně řadě výzev. Počínaje tím, že se často jedná o finančně náročný proces, přes frustraci
z nedostatku vhodných životopisů, až po obavy z nesprávného výběru, který by měl za následek nejen
značné peněžní výdaje, ale zcela snadno i poškození samotné funkčnosti organizace.
Tohle jsou všechno důvody, které si náš host na vlastní kůži zažil ve spolupráci s nejrůznějšími typy
organizací a v konečném důsledku to v něm vyvolalo touhu participovat na tvorbě kvalitního vzdělávání
v oblasti náboru zaměstnanců. Podle našeho hosta však kvalitní vzdělání v jakékoliv oblasti musí být
praktické a přinášet jednoznačné a žádané výsledky pro organizaci, jinak není efektivní.
Jaké jsou tedy možnosti vzdělávání v oblasti náboru zaměstnanců nejen v Česku, ale i v zahraničí? Proč
musí být strategie náboru pevně spjatá se strategií a vizí organizace? A hlavně, jak tohle všechno
uchopit, tak aby to přinášelo reálné výsledky?
Odpovědi nejen na tyto otázky přináší další ze série zajímavých a inspirativních rozhovorů, které pro vás
na essential college a portálu Ryba smrdí od hlavy připravujeme.
Časová osa
0:20 – Přivítání hosta.
0:34 – Představení hosta
1:15 – Jaký je rozdíl, mezi personálními agenturami a strategickým pohledem na nábor?
2:31 – Cesta od začátků v náboru v malých firmách, přes nadnárodní korporáty napříč světem, až po
motivaci ke vzniku projektu NextGenTA.
8:56 – Jakým výzvám čelí organizace v oblasti akvizice talentů?
10:37 – Jak souvisí nastavení obecné strategie organizace s úspěchem v náboru?
15:28 – Co je příčinou toho, že organizace nedokážou být dlouhodobě konkurenceschopným
zaměstnavatelem na trhu práce?
20:03 – Jak porozumět cestě kandidáta přes proces náboru a jak jí efektivně měřit?
21:49 – Praktické rady a tipy, jak se stát dlouhodobě úspěšným zaměstnavatelem na trhu práce.
27:35 – Jak důležité je v oblasti náboru těch nejvhodnějších talentů důležité vzdělání a jakou roli zde
hraje projekt NextGenTA?
29:42 – Závěrečná slova a rozloučení se s hostem.
Zajímá vás více z oblasti managementu? Podívejte se na naše další podcasty Ryba smrdí od hlavy v rubrice management.
Studoval jsem všeobecné lékařství, které mě následně přivedlo ke studiu psychologie, práva a managementu. Výkonnostní psychologii používám mnohem raději než klinické přístupy. Kompiloval jsem řadu psychodiagnostických metod, kterými prošlo několik stovek tisíc osob. Se svým týmem se věnuji zejména aplikaci psychologie a zdravého selského rozumu v organizacích tak, aby se jejich představitelé naučili z kompetencí vše, co potřebují pro naplnění jejich profesní i osobní cesty. Smysl života vidím ve „vzdělávání lidí pomocí výcviku, kterým si zafixují nové znalosti a dovednosti tak, aby je používaly v praxi a přinášely jim žádoucí výsledky“.